dinsdag 8 maart 2016

Leeg!

Af en toe blijft er 
een uurtje 
over om te 
ontspullen. 


Ha, een leeg blik! 

Ja, dat dacht ik.


Maar kijk eens mee: 
allemaal hexbloemetjes. 

Oh, ik wist echt niet meer dat ik die had. 

Die hexjes zijn het ideale Bee-werkje. 


Het blik kocht ik ooit bij Jamin.

Met een vreselijk vies paasbrood erin,
herinner ik me.
Nee, dan ziet deze inhoud er beter uit. 


Het ontspullen gaat steeds moeizamer.

Spullen zijn dikwijls 
veel meer dan 
gewoon maar dingen.

Ze hebben ook een emotionele waarde.

Zoals Brammetje hierboven.
Ooit de favoriete knuffel van een 
van mijn hondjes.
Ik beloofde hem dat 
ik goed voor Bram zou zorgen.

Nee, Bram gaat niet weg.

Net als 


Pat.

Mijn allereerste pop.
(ja, je hebt gelijk,
ze ligt er wat luguber bij
zo in die lade)

Ooit woonde ze hier bovenop een 
kast.
Jammer genoeg heeft ze een beentje 
verloren en kan ze niet meer zo goed 
zitten. 

Maar ze ligt prima daar in die 
lade.


9 opmerkingen:

  1. Moeilijk hé, om de spulletjes weg te doen, vind ik ook altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker houden hoor. Veel te mooi met al die herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben wat dubbel over dat ontspullen. Natuurlijk is het goed om eens e.e.a. op te ruimen. Maar ook al doe je er niks mee, de vaak mooie herinneringen die opkomen bij het zien van bepaalde voorwerpen geven je dag ook glans. En misgrijpen na rigoreus opruimen is ook vervelend.
    Dat jouw trommeltje, beertje en pop mogen blijven geeft zelfs mij een goed gevoel. Gewoon een paar warme plekjes in je huis!
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een erg leuk trommeltje met hele mooie hexjes. Dat was een leuke verrassing. Het popje en knuffeltje gewoon goed bewaren hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te veel ontspullen hoor gewoon bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neem jouw blik (erg mooi trouwens)...je herinnert je wel dat paasbrood maar niet dat er hexjes in zitten...leuk toch hoe je hersens soms selectief zijn.
    Soms probeer ik ook te ontspullen..alleen zitten aan heel veel spullen zulke fijne herinneringen....dat ik er (nog) geen afstand van kan doen. Soms tot ergernis van mijn partner

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ontspullen is leuk met spullen waar je al twee of drie jaar niet naar hebt omgekeken of niet meer hebt gebruik, maar daar horen zeker dierbare spullen met een mooie herinnering of mooi verhaal niet bij. dat is onzin, daardoor word je een completer mens. tenminste dat is mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dierbare dingen mogen nooit weg, dat is de verkeerde kant op " ontspullen" . Ik zit er al eindje over na te denken: hoe ver ga je en wat doe je weg. Je huis is de plek, waar je kunt zien, wie er woont en waar die persoon blij van wordt.
    Vorige week was er bij het programma Huizenjacht, een meneer die zijn droomhuis liet zien: wit, leeg en ruim. Gordijnen open en dicht met een knopje, zulke dingen. Ik vroeg me af of hij ook de krant las en of zij ook een hobby had. Totaal steriel interieur! ( hadden ook geen huisdier, volgens mij). Totaal ontspuld, totaal doodgeslagen huis.
    Geef mij dan zo'n mooie trommel, met inhoud (wordt ik blij van) en een lief popje in haar eigen laadje...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voorwerpen met een mooi verhaal mag je nooit ontspullen. Daar ben ik vast van overtuigd. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen