dinsdag 26 januari 2016

De Heeren van de thee.

Een kladje.


Veel te vaak blijft het bij een kladje!

Natuurlijk weet ik wel dat ik niet ieder 
ideetje
dat er in mijn hoofd opkomt 
om kan zetten 
in een journal! 

Maar van deze Heeren had ik graag een 
bladzijde gemaakt. 

Wat hebben deze deftigerds eigenlijk op
hun geweten? 


Nou, ze durven me van alles en nog wat te vragen.

Wat mijn ergste nachtmerrie is.
en
Waaraan ik het eerste dacht toen ik vanmorgen wakker werd?
en 
Of ik weleens zing onder de douche? 
en 
Welke beroemdheid ik zou willen zijn?

Nou ja, ze houden maar niet op!  

Kortom 1 gek kan meer vragen dan 
12 wijzen kunnen beantwoorden!

"Maar je hoeft het toch niet te lezen?"
zul je je afvragen.

Nee, dat hoeft ook niet.


Maar voor iemand die als kleutertje geen groter doel had
dan eindelijk te leren lezen 
is geen letter veilig.

Als kind las ik alles wat me in handen kwam.
Zelfs het "groene blaadje"
 ( Het vakblad voor de handel in groenten en fruit.)
van m'n vader.
En oh, de Hobaho...
Dat was een blad voor de bloembollenteelt.
Eindeloze reeksen toegelaten rassen...

En natuurlijk de krant.
Liggend onder de schemerlamp.

 Als er dan niks meer was was er altijd nog het
telefoonboek! 

Dus lees ik trouw al die labeltjes. 

Maar als die druiloren vragen 
wat m'n ergste nachtmerrie is
dan komt het me te dichtbij.

Ooit heb ik kanker gehad,
en ik hoop dat nooit meer mee te maken. 

Of je het wilt of niet:
je verlies de zeggenschap over je eigen leven.
Ik hoor weleens mensen in dezelfde situatie zeggen 
dat  ze het gevoel hadden om in een rijdende trein 
te zitten en niet uit kunnen stappen.
Of in een soort film waarin je geen invloed hebt op 
de gebeurtenissen. 

Eigenlijk geeft dat de machteloosheid goed weer.

Maar om nu al die narigheid op te roepen 
voor een kopje thee? 

Lieve Heeren van de thee:
wilt u alstublieft met die gekkigheid stoppen? 
De thee is lekker
maar dat nieuwsgierige aagjes gedoe mag wel weg! 

3 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven blogje, en ja, dat lijkt me pas echt een nachtmerrie......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens , die vragen, vragen en nog eens vragen.
    Ik vind het geen toevoeging hebben!
    Groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen