maandag 13 juli 2015

Wapperen.

"Annieieieieie, ik heb er weer een!"

Gistermiddag laat kwam ik met de hondjes terug van een 
loopje toen m'n buurvrouw-van-de quilts 
me riep.

Achterom kijkend zag ik buurvrouw Jose komen aanrennen.
Het schortje nog voor.
Achter haar aan wapperde een heel lief quiltje.


"Afgelopen maandag pas begonnen! "
hijgde ze nog na toen ze op m'n stoepje stond. 

Een klein quiltje omdat ze weer oma wordt.
Is het geen schatje.


Het zijn bijna allemaal ruitjes.
De lichte kleurtjes zijn heel vaak van oude overhemden.
Er hoeft alleen nog maar een binding om het quiltje.

Nou dat doe ik haar niet na. 


Afgelopen week zocht ik een stukje stof voor een quiltster 
die een stukje tekort kwam en een quilt maakt
met maar een paar stoffen.

Ik wist zeker dat ik het stofje had.
Maar moest wel wat voorraadbakken doorspitten.

En kijk eens wat ik vond:
de geboortelap die ik deze herfst al
8 jaar geleden

(ja, schande, schande!) 

maakte samen met Marcella van het nuttig en fraai blog.

Zij maakte hem keurig af.
Precies op tijd voor de geboorte van haar kleindochter
die deze winter alweer 7 jaar werd.

Ik was hem helemaal vergeten! 
 Heb me heilig voorgenomen om hem nu af te maken.

Af en toe laat ik wel een stukje zien.
Het originele patroon kwam uit een Libelle
uit het begin van de jaren '90.
  Nel van het 'sGravenzandse teken- en quiltatelier 
organiseerde de lessen.

Ik snap wel dat ik hem vergeten was.
Dat najaar werd er bij de oude mevrouw een 
nieuwe badkamer gemaakt en kwam Ptolomy
als pupje bij ons wonen.
Zijn grote broer Nikki leefde toen ook nog.
Maar die moest ik ook in die tijd laten inslapen
omdat hij een vergrootte slokdarm had en 
veel pijn had, 



Over de oude Mevrouw Rafel gesproken: 
ze is vandaag jarig.
98 is ze geworden.

Op de foto is ze nog druk bezig om aardbeien schoon
te maken voor saus. 

Maar echt een verjaardag houden met
allerlei mensen over de vloer:
dat gaat niet meer. 

Begin april was het 60 jaar geleden dat ze in het 
huis kwam wonen waar ze nu nog woont.
In diezelfde week kwam er in het linkerdeel
van de 2-onder-1-kap 
een jong gezin wonen.
Of sie de 60 jaar ook halen?

Toen ik de nieuwe buurvrouw vroeg hoe 
het huis beviel
zei ze dat ze constant het gevoel had om op 
vakantie te zijn. 


Toen mijn moeder 60 jaar geleden 
in het huis kwam wonen breide 
ze dit jurkje voor me. 

Toevallig kwam ik een paar weken terug
tegen op haar zolder.

"Oh, zei moeders, dat jurkje breide
ik toen we hier pas woonden.
Ik had iedere dag het gevoel van 
op vakantie zijn!"

Ik droeg het jurkje heel graag.
Zelfgebreide jurkjes waren ook in de jaren 
'50 al tuttig.
Maar dit jurkje was dat helemaal niet.

Het zwierde zo heerlijk om me heen.
Dat gevoel kan ik me nog goed herinneren.

Voor een van mijn poppen breide de oude 
mevrouw trouwens ook zo'n jurkje.
De pop was gespaard op 
Gouda's Glorie margarinezegels.
Ergens op haar zolder in een hoekje ligt 
een kist met poppen waar deze pop ook 
vast en zeker nog in zit.  




12 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, wat een gezegende leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je moeders verjaardag, wat een mooie leeftijd. Ach dat jurkje, wat een liefje. Mijn moeder breidde ook voor mij en mijn zusje jurkjes. Ik kan het op foto's nog zien... maar er is er geen een meer van bewaard, allemaal weggegeven aan haar zussen toen die ook kinderen kregen...
    Fijne nieuwe week,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst gefeliciteerd met je moeders verjaardag! Wat een bijzondere leeftijd... En dat quiltje is een snoesje! Leuk om die oude spulletjes van vroeger terug te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met moeders...
    Wat een leeftijd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat een leeftijd 98 gefeliciteerd ,lijkt me een lieve moeder,en wat zit ze daar lekker bezig te zijn,en mooi quilt van buurvrouw maar ook de jouwe lijkt een schatje,en dat jurkje enig dat je dat nog hebt zo leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lieve foto van je moeder en wat een gezellig blogje weer.
    Fijne dag Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat 'oude' mevr Rafel, een mooi nieuw levensjaar gewenst.

    Wat fijn haar nog te hebben en zoveel 'levende' herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel hartelijke felicitaties voor oude mevrouw Rafel, wat ziet ze er kwiek uit! Je hebt je handwerktalenten niet van een vreemde: wat leuk om het mooie jurkje nog te hebben!

    Buurvrouw heeft ook weer een enig quiltje gemaakt, die kan er echt wat van!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd oude mevr. Rafel wat zit u heerlijk zo tussen de aardbeitjes.....
    Zo mooi gemaakt... de Quilt en het jurkje.... de liefde straalt eraf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd, wat een rijkdom, een moeder van 98.
    Ik wens jullie nog vele gezellige momenten samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn hemel Annie, gefeliciteerd met je moeder, wat een mooie leeftijd!!!
    Leuk je verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen