zaterdag 13 oktober 2012

Weekendwerkjes.

Af en toe wil ik weleens wat anders dan het breien. Rafeltje breit en breit:

natuurlijk aan haar pinwheelsjaal. Nog 12 naalden en dan kan ik aan de rand beginnen. Dat kan op verschillende manieren en ik weet nog niet hoe ik het aan ga pakken. Even pas op de plaats dus.
 En mijn zoenende-eekhoorn-wanten. Een heel andere manier van breien. Op 5 naalden. Met superkorte naaldjes van 15 steken! De opzetrand met vlechtje is goed gelukt en ook het vlechtje aan de rand van de boord is gemakkelijker dan het lijkt.
Maar dit weekend reserveer ik om wat kleine rode borduurtjes te maken op een theedoek. Bij de plaatselijke draadjes- en lapjeswinkel kwam ik dit kleine schattige boekje tegen met geborduurde kippen en ik wist meteen dat ik die patroontjes mooi zou kunnen gebruiken op een theedoek. Het geeft me zoveel voldoening om gewoon voor iedere dag theedoeken te gebruiken met een kleine persoonlijke aanvulling... ik zou het veel vaker moeten doen.
 Ook een weekendwerkje is koekjes bakken voor de komende week. Vandaag koos ik voor Goudse moppen en Amsterdamse koggetjes (bovenaan). Voor die koggetjes moet je caramel branden en na het afkoelen fijnrollen. Het valt me op dat ze zelfs bij de Great Brittish Bake-Off geen behoorlijke caramel kunnen branden. Terwijl het zo eenvoudig is. Begin met een teil of gootsteen te vullen met koud water. Neem een pan met dikke bodem. Geen tefalpan, daarin lukt het suiker branden niet. En als je in koud water wilt koelen ook geen emaillepan. Neem 3 keer zoveel suiker als water. Dus 100 gram suiker, 33 gram water. Breng dit langzaam aan de kook zodat alle suiker kristallen zijn opgelost. Roer niet! Zet het vuur hoger en laat het mengsel snel caramelliseren. Let goed op: het verbrandt snel. Bij de juiste kleur: snel de pan afkoelen in de teil met koud water. Voor koggetjes de caramel uitgieten op bakpapier en later fijnrollen met een deegroller.
En
Het giet hier... Blijf lachen!

6 opmerkingen:

  1. Hi hi, wat een leuk en gezellig logje, ik word er blij van! Dank je wel voor je mini-workshop caramelbranden, eerlijk gezegd heb ik me er nog nooit aan durven wagen... wie weet gaat het er binnenkort echt van komen ;)! Fijne zaterdag nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig jouw pinwheelsjaal!!
    Vanmorgen kwam mijn bestelde garen uit Zwolle en ik ben begonnen met stola Anemoon. Domino breien is nieuw voor mij maar ik ga maar doen wat jij aanbeveelt,







    Jouw pinwheelsjaal is geweldig evenals je Anemoon stola. Vanmorgen kwam het garen uit Zwolle en ik ben nu begonnen met het domino breien wat nieuw is voor mij.Ik kijk steeds op jouw blog hoe het moet worden.Hopelijk komt het allemaal goed.

    Groeten van Veronique.









    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het giet hier ook, maar ik geniet nu even van je blogje. Je bent een bezig bijtje. De koekjes zien er ook heerlijk uit. Ik ga zo junior masterchef kijken.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De sjaal blijf ik een prachtexemplaar vinden.
    Het boekje is schattig hé! Ik heb het ook hier staan.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hè gezellig weer ziet er allemaal leuk uit en lekkerder caramel fijn weekend Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig logje, mooi je breiwerkje(s) en wat een leuk borduurtje
    MMMMMMMMMMM smikkel heerlijk koekjes
    Fijne zondag gr joke

    BeantwoordenVerwijderen