zaterdag 21 april 2012

Rokjesdag

Hebbes! Halverwege de week ging ik langs de boekwinkel voor het rokjesboek van Mme Zsazsa.
Volgens de boekhandelaar moest er nog een dikke stapel liggen... Ja, ja, op dus. Gelukkig was er nog een exemplaar in een ander filiaal. Het boek is al aan de 4e druk toe. Misschien kennen jullie Mme Zsazsa's blog niet, maar ik volg het al een flinke tijd. Heerlijk, dat Vlaams! En ik ben vooral fan van haar weekmenu's. Daar put ik altijd inspiratie uit. Maar dit rokjesboek: dat is ook zo leuk en ik heb het op het blog "geboren"zien worden.
Bovendien zit er altijd in m'n achterhoofd een stemmetje dat zegt:"Trek nou eens een rokje aan". Maar het is zo makkelijke he, een (spijker)broek. Vooral met 2 hondjes.
Afgelopen winter begon ik met het af en toe tekenen van wat ik die dag aan had. (En dat was wel erg vaak een broek!) Het begon heel onschuldig met een doodle-achtig gedoe tijdens het in-de-wacht-staan bij een telefoongesprek:
Je ziet, het was geen half werk. Zelfs m'n gehate elastieken armkous staat erop. En m'n borstprotheses. Gek, die zie ik meer als iets om trots op te zijn... en soort oorlogswond... en na 22 jaar (bijna) ben ik er nog. Wat ik dan wel weer vreemd vind dat er dan binnen de medische wereld tegenwoordig gesproken wordt over "survivor", overlever. En dat vind ik weer een vervelende term: ik heb mijns inziens gewoon geluk gehad... Maar goed, die armkous... het is nu bijna een jaar, maar wat is dat ding afzichtelijk! Later kwam ik erachter dat er meer mensen zijn die iedere dag tekenen wat ze dragen. Rond de illustratrice Gemma Corell ontstond zo'n groep met een eigen afdeling op Flickr.  En in maart kwam er een boek uit van Gemma: What I wore today.
Het is ook een werkboek met opdrachten. Als ik het zo bekijk vooral voor pubers die van tekenen en kleding houden wel leuk...
Inmiddels tekende ik regelmatig wat ik die dag droeg.

Kijk, een rokjesdag! En zo ontstond zo maar een leuke serie tekeningen die ik ook af en toe zal opvoeren in de rubriek Papieren Maandag.
Benieuwd naar Mme Zsazsa blog.  Hier vind je haar blog en in m'n lijst met favoriete blogs staat ze ook.  Gemma Correll's blog staat hier al vind je daar vooral andere illustraties.

9 opmerkingen:

  1. ik was net ook in jouw filiaal, zag nu wel een rokjesboek liggen maar kon er niet in bladeren. Heb de Anna meegenomen, er staan leuke knoopjes in.
    Heb je taartjes ook zien hangen, ze hinegn er mooi bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor mij zou t weinig zin hebben; draag nóóit een rokje. haar blog ken ik wel, maar aangezien ik ook niet graag kook, zap ik wel eens weg... :-)

    leuke tekeningen wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht net, och wat heeft die rafel weer een leuk logje vandaag!
    Wat een gaaf idee om eens bij te houden wat je draagt. En van dat blog had ik nog nooit gehoord, ik draag altijd rokjes dus dat boek lijkt me erg leuk!
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee Anny.
    Ga ik zo meteen ook eens tekenen.
    Heb nog wel een uurtje over.
    Liefs en een fijn weekend
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee, wat een enig boekje
    Fijne zondag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk blog van mevrouw Zsazsa. Ik ben niet zo van de rokjes - altijd in de wind op de fiets onderweg. Wel een heel aantrekkelijk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zou mijn prothese ook tekenen!En ik vind mezelf ook geen overlevende van een zware strijd, maar gewoon iemand die wel het geluk heeft van borstkanker te genezen. Het is een kwestie van geluk hebben en niet van te veel of te weinig inzet. De een leeft door, zo vele anderen helaas niet!
    En die prothese en het oedeem? die horen nu bij mij!Dank je welvoor je blog; ik geniet er enorm van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moet toch even reageren.
    Het doet zo goed om te lezen dat je geluk hebt gehad om te genezen van borstkanker.
    Mijn beide zussen hadden dat geluk echter niet.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik volg haar blog al een hele tijd en heb natuurlijk het rokjesboek gekocht.
    wat leuk je kleren-van-de-dag te tekenen.
    en ik kan mij voorstellen dat je zowat elke dat even denkt: ik ben een survivor ...

    BeantwoordenVerwijderen