woensdag 22 februari 2012

Quilt voor een oud meisje.

Ja, ok geef het direct toe: het is een vreemde titel voor een quilt. Want hij heet "de oude meisjes  quilt". En dat komt allemaal door de mannen die 4 jaar geleden bij de oude mevrouw Rafel een nieuwe badkamer aanlegden. In die tijd was ik deze quilt aan het maken en langzaam maar zeker namen de werklieden bezit van het hele huis. Zo vond ik ze op een ochtend in mijn oude meisjeskamer die ze inmiddels hadden ingericht als kantine en opslagplaats. Een beetje boos zei ik dat dat niet de bedoeling was. De slaapkamer van de oude mevrouw en de oude meisjeskamer (mijn kamer van vroeger) zouden ze niet binnengaan... Nou ja, het kwam er natuurlijk op neer dat ze de ruimte toch als opslag voor hun kranen, wcpot, tegels etc gebruikten...
En al die tijd werd ik een beeetje geplaagd... Wat is het nou: een kamer voor een oud meisje of is het gewoon een oude kamer, plaagden ze telkens. En zo kwam deze quilt aan z'n naam. Want ik maakte hem speciaal voor die oude kamer van lapjes van de markt...
Toen de oude mevrouw Rafel nog wat mobieler was ging ze graag op woensdag naar de markt. En ook op haar had de lapjeskraam een grote aantrekkingskracht. Kom, zei ze dan terwijl ze ondertussen de huishoudportemonnaie aanreikte... koop dat leuke lapje eens...
En zo kwam ik aan een flinke stapel meestal rozige lappen... Daar moest ik iets mee. En juist deze lapjes en lappen verwerkte ik tot een quilt. Ik gebruikte origamiblokken zodat ik geen achterkant meer hoefde af te werken.
Afgelopen weken gebruikte ik hem in mijn eigen huis... lekker warm met de kou. Samen met de hondjes op de bank. Maar nu mag hij weer frisgewassen en lekker ruikend in de kast. Het is trouwens voor mijn doen een flinke lap van 150 bij 180 cm.

4 opmerkingen:

  1. O wat vind ik deze mooi.
    Zo lief dat roze.
    Daar kan je echt naar blijven kijken

    Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de oudemeisjesquilt heeft wel een heel jeugdige uitstraling! zoals haar maakster?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige quilt is dit geworden, en helemaal leuk het verhaal over het ontstaan van de naam erbij! Ik vind de lapjes superfris en leuk, zo vrolijk! Hier zul je vast nog heel vaak van genieten! P.S. Wat is een origamiblok? Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk verhaal. Het oude meisje ziet er fris en fleurig uit. Prachtig die kleuren.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen